26 lutego 2019 r. o godz. 16:00 w Auli Wyższej Szkoły Pedagogiki i
Administracji im. Mieszka I w Nowym Tomyślu odbędzie się kolejne
spotkanie z cyklu Akademia Niepodległości. Prof. Piotr Okulewicz wygłosi
wykłady „Budowanie Niepodległej: zaborowe dziedzictwo, wyzwania,
ludzie” oraz „Ojcowie Niepodległej: I. Paderewski, I. Daszyński, W.
Witos”.
„Akademia Niepodległości” to ogólnopolski projekt
Instytutu Pamięci Narodowej zaplanowany na lata 2018-2021, którego
inauguracja następuje w całej Polsce w grudniu 2017 roku. Będzie to cykl
regularnych spotkań, w czasie których pracownicy IPN, zaproszeni
reprezentanci uczelni wyższych oraz lokalnych środowisk przedstawią w
formie popularnych wykładów drogę do niepodległości, poczynając od
pierwszej dekady XX stulecia i czas I wojny światowej, poprzez
wznoszenie jej państwowego gmachu i wykuwanie granic, po syntetyczny
bilans międzywojennego dwudziestolecia. Wykłady w każdym ośrodku będą
miały taki sam przewodni temat, którego ujęcie będzie indywidualnym
wyborem wykładowcy, w miarę możliwości podkreślane będą wątki lokalne.
Każde spotkanie będzie składało się z dwóch wykładów: pierwszego o
charakterze monograficznym i drugiego opartego na wątkach
biograficznych. Cykl został pomyślany nie tylko jako poszerzenie wiedzy,
ale też jako element formowania postaw opartych na patriotyzmie,
szacunku dla niepodległościowej tradycji i przywiązaniu do Ojczyzny.
Formuła spotkań oparta będzie na wzorze Uniwersytetów Trzeciego Wieku:
słuchacze będą posiadać indeksy, a całość zakończy się w roku 2021 roku
wręczeniem dyplomów.
Założeniem projektu jest idea, aby spotkania
odbywały się poza miastami wojewódzkimi i dużymi ośrodkami. Dla terenu
działania oddziału poznańskiego wybrane zostały dwie lokalizacje: Nowy
Tomyśl i Zielona Góra.
Wykłady w Nowym Tomyślu współorganizują
Zespół Szkół Zawodowych i Licealnych im. dra Kazimierza Hołogi w Nowym
Tomyślu, Wyższa Szkoła Pedagogiki i Administracji im. Mieszka I w
Poznaniu, Wydział Zamiejscowy w Nowym Tomyślu i Uniwersytet Trzeciego
Wieku w Nowym Tomyślu.